13.11
14:51

Μια νέα εποχή των επενδύσεων στο ποδόσφαιρο έχει ξεκινήσει

AEK1924.gr team
Μια νέα εποχή των επενδύσεων στο ποδόσφαιρο έχει ξεκινήσει

Πώς τα διεθνή funds, η Chelsea FC και η Manchester City αλλάζουν τον χάρτη – και τι σημαίνει αυτό για το ελληνικό ποδόσφαιρο

Τα τελευταία χρόνια, το παγκόσμιο ποδόσφαιρο βρίσκεται σε μια περίοδο σκληρής οικονομικής μετάλλαξης και αλλαγής. Η είσοδος διεθνών επενδυτών, πολυεθνικών funds και ομίλων με τεράστια οικονομική δύναμη έχει ανοίξει μια νέα συζήτηση για το μέλλον του αθλήματος. Μιλάμε πλέον για τρομερά έσοδα και μια τρομακτική εμπορική δυναμική. Επίσης, έχει αλλάξει άρδην και ο τρόπος που λειτουργούν οι ομάδες και το πως διαμορφώνεται πλέον η μεταγραφική αγορά.

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι ισορροπίες έχουν αλλάξει δραματικά. Και όσο ο ανταγωνισμός αυξάνεται, τόσο περισσότερο επηρεάζονται και χώρες όπως η Ελλάδα, που πρέπει να βρουν νέους τρόπους να παραμείνουν «μέσα στο παιχνίδι». Ίσως με το να επενδύουν σε ταλέντα από τον τόπο μας, λέμε εμείς τώρα…

Η είσοδος των μεγάλων funds στο ποδόσφαιρο

Η πιο τρανή απόδειξη ότι το ποδόσφαιρο έχει περάσει στην «εποχή των επενδυτών» είναι η αυξημένη συμμετοχή private equity funds, επενδυτικών δηλ. σχημάτων και πολυεθνικών ομίλων.

Παλαιότερα οι ομάδες ανήκαν σε επιχειρηματίες που ήταν γνωστοί στο πανελλήνιο για να πούμε για τα δικά μας εδώ ή σε οικογένειες με ιστορία στο άθλημα. Σήμερα, όμως, ολοένα και περισσότερες ΠΑΕ περνούν στα χέρια funds που βλέπουν το ποδόσφαιρο ως μια επενδυτική πλατφόρμα με υψηλή απόδοση και χαμηλό ρίσκο, χάρη στα τηλεοπτικά δικαιώματα, τις χορηγίες με ονόματα όπως Nike, Audi, NetBet καζινο και άλλα brands να πρωταγωνιστούν, το merchandising, το marketing και τις διεθνείς συνεργασίες.

Αυτοί οι νέοι «παίκτες» έχουν στο τσεπάκι τους:

  • Μια huge ρευστότητα
  • Έμπερια και εξειδικευμένα στελέχη
  • Μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης 10ετίας
  • Νέα κουλτούρα οργάνωσης και λειτουργίας

Πρόκειται ουσιαστικά για έναν διαφορετικό τρόπο διοίκησης, ο οποίος αλλάζει σιγά σιγά τον πυρήνα του ποδοσφαίρου που έσφυζε από «πάθος και συναίσθημα» σε ένα πιο τεχνοκρατικό προϊόν, με στόχο τη μεγιστοποίηση των κερδών.

Chelsea FC: Το παράδειγμα του “multi-club ownership”

Η Τσέλσι είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας τάσης. Μετά την αλλαγή ιδιοκτησίας, οι Αμερικανοί επενδυτές προχώρησαν σε μια ριζική αναδιάρθρωση που βασίζεται σε ένα μοντέλο multi-club network, δηλαδή τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος ομάδων που υποστηρίζουν με στρατηγικές κινήσεις η μία την άλλη.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη και όχι στα χαρτιά; Απόκτηση μικρότερων ομάδων στο εξωτερικό και ανάπτυξη φυτωρίων νεαρών ταλέντων σε άλλες αγορές. Επίσης, βελτίωση του scouting και της τεχνικής ανάλυσης και καλύτερη διαχείριση των συμβολαίων και των δανεισμών παικτών. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Η Τσέλσι να μανατζάρει ταλέντα, να μειώνει τα κόστη και να δημιουργεί μια υπερ-αξία. Πρόκειται για ένα μοντέλο που ήδη υιοθετούν κι άλλοι μεγάλοι σύλλογοι παγκοσμίως.

Manchester City: Ένα παγκόσμιο δίκτυο

Η Manchester City αποτελεί το gold standard της νέας ποδοσφαιρικής εποχής. Με το City Football Group, δημιουργήθηκε ένα παγκόσμιο σύμπλεγμα συλλόγων σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Ωκεανία.

Αυτό συνεπάγεται τα ακόλουθα, μια τεράστια εμπορική δύναμη, μια κοινή πλατφόρμα scouting, οικονομίες κλίμακας στις μεταγραφές και μια παγκόσμια προβολή του brand name της ομάδας.

Δεν είναι τυχαίο ότι η City όχι μόνο κυριαρχεί στο αγγλικό ποδόσφαιρο, αλλά αποτελεί και μια από τις πιο εύρωστες ομάδες οικονομικά. Το μοντέλο τους έχει δημιουργήσει έναν νέο μέτρο για όσους θέλουν να πρωταγωνιστήσουν και να πάρουν τα ηνία στο κορυφαίο επίπεδο.

Πώς επηρεάζουν όλα αυτά την παγκόσμια μεταγραφική αγορά;

Οι επιπτώσεις είναι πλέον ξεκάθαρες πολυεπίπεδα:

Αύξηση χρηματιστηριακής αξίας παικτών και παχυλά συμβόλαια
Τα μεγέθη που διακινούν τα funds αναγκάζουν την αγορά να βάλει τον πήχη πιο υψηλά. Ποδοσφαιριστές που πριν 10 χρόνια κόστιζαν 10–12 εκατ. ευρώ, σήμερα μπορεί να ξεπερνούν τα 40–50! Είναι πολλά τα λεφτά!

 Σκληρή πίεση για αποτελέσματα
Οι σύλλογοι είναι πλέον επιχειρήσεις, άρα η επιτυχία πρέπει να «φαίνεται» με αριθμούς.

Pro scouting & analytics
Οι ομάδες με μεγάλους πόρους δημιουργούν ολόκληρα τμήματα ανάλυσης δεδομένων για να εντοπίζουν από νωρίς τα ταλέντα.

Σκούρα τα πράγματα για μικρότερες αγορές
Οι ομάδες με περιορισμένο μπάτζετ χρειάζεται να κινηθούν πιο έξυπνα, πιο γρήγορα και να κάνουν focus καλό.

Τι σημαίνει αυτό για εμάς, το ελληνικό ποδόσφαιρο;

Η ελληνική αγορά που συγκριτικά πολύ πιο μικρή και συρρικνωμένη μπατζετικά, αναπόφευκτα επηρεάζεται. Υπάρχει σίγουρα και εδώ μεγαλύτερος ανταγωνισμός στις μεταγραφές. Οι ελληνικές ομάδες, ακόμα και οι top, δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν οικονομικά συλλόγους «μεσαίας τάξης» στην Ευρώπη, που πλέον έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια από funds. Παράλληλα, επιτακτική είναι η ανάγκη για καλύτερο scouting. Αν δεν μπορείς να πληρώσεις ακριβά, πρέπει να ανακαλύψεις από νωρίς ταλέντα, στα σπάργανα. Πρωταθλήματα όπως το Βέλγιο, η Σερβία, η Σκανδιναβία ή η Βόρεια Αφρική κρύβουν μεγάλες ευκαιρίες. Επένδυση στα εγχώρια ταλέντα. Οι ελληνικές ομάδες μπορούν να αξιοποιήσουν το ταλέντο σε χαμηλό κόστος και να μεταπωλούν στη συνέχεια, βλέπε π.χ. Χρ.Τζόλης. Το ποδόσφαιρο πλέον «ζητά» παίκτες με δυνατό resale value. Επίσης, υπάρχει πίεση για σύγχρονες υποδομές και μεγαλύτερη αξιοποίηση των ακαδημιών. Οι νέες τεχνολογίες ανάλυσης και οι καλύτερες εγκαταστάσεις αποτελούν πλέον μονόδρομο. Προοπτικές για εξωτερικές επενδύσεις στην Ελλάδα.

Συμπέρασμα

Η νέα εποχή των επενδύσεων στο ποδόσφαιρο έχει ήδη αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού. Chelsea και Manchester City είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου, καθώς όλο το οικοσύστημα γίνεται πιο pro, πιο marketing oriented και πιο απαιτητικό.

Για το ελληνικό ποδόσφαιρο, η πρόκληση είναι εδώ και τώρα:
εξυπνότεροι χειρισμοί, καλύτερη οργάνωση και επένδυση στα νέα παιδιά.

Το μέλλον ανήκει σε όσους μπορούν να προσαρμοστούν. Και όσοι το κάνουν πρώτοι, θα απκομίσουν και το μεγαλύτερο όφελος.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ VIDEO

Advertisement